Av denna anledning har det vuxit i popularitet under åren – särskilt bland high roller-spelare. Det har också varit en del av det blandade spelschemat vid den prestigefyllda World Series of Poker (WSOP) under många år. Det är R (Razz) i deras H.O.R.S.E-turneringar.
Tänk på att även om Razz är ett lowball-spel, kommer handranking att skilja sig från vissa lowball-spel som 2-7 Triple Draw.
Med det sagt, låt oss börja med en grundläggande Razz-handranking.
- Grunderna – Razz Handranking
- Grunderna – Skapa De Bästa Händerna i Razz
- Razzregler – små satsningar, stora satsningar och antes
- Razz – Third Street Action
- Razz – Fourth Street Action
- Razz – Fifth Street Action
- Razz – Sixth Street Action
- Razz – Seventh Street Action – AKA River
- Razz - betting alternativen
- Ytterligare överväganden
Grunderna – Razz Handranking
Alla handrankningar för Lowball är inte desamma. Systemet som används av Razz är identiskt med klassificeringen av låga händer i Stud Hi/Lo och Omaha Hi/Lo - men inte samma som systemet som används i 2-7 Triple Draw.
Här är reglerna -
- Ess är alltid låga (dvs bra) i Razz.
- Stege och färger räknas inte mot vår hand.
- Par räknas mot vår hand (gäller för alla lowball-format).
De bästa kombinationerna i Razz är därför "The Wheel" A,2,3,4,5 som innehåller den lägsta möjliga 5-kortshanden. I rättvisans namn är den här handen tekniskt sett en stege, men detta är irrelevant i Razz.
Styrkan hos låga händer (i alla format) bestäms av värdet på det högsta kortet, inte det lägsta kortet. Ett vanligt nybörjarmisstag är att titta på värdet på det lägsta kortet snarare än det högsta.
Spelare 1 – 2,3,4,5,6
Spelare 2 – A,2,5,7,8
Här kan spelare 2 av misstag tro att han har den bästa handen eftersom han har ess medan hans motståndares bästa kort är tvåan. Spelare 1 är dock den klara vinnaren i denna matchup, eftersom hans högsta kort är sexan, medan spelare 2:s högsta kort är åtta (kom ihåg att lägre är bättre i detta format).
Faktum är att händer vanligtvis beskrivs med värdet på deras högsta kort. Spelare 1:s hand skulle vanligtvis beskrivas som en sex-låg medan spelare 2:s hand kan beskrivas som en åtta-låg.
I scenarier där två spelare har samma översta kort, inkluderar namngivningen av händerna så många av de extra korten som behövs för att avgöra vinnaren.
Åtta-sju låg, åtta-sju-fem låg osv osv.
Grunderna – Skapa De Bästa Händerna i Razz
Razz är ett Stud-format vilket betyder att det inte finns några gemensamma kort (förutom ett specifikt undantag om kortleken tar slut).
Vid den sista satsningsrundan kommer varje spelare vid bordet att ha fått sju kort. Spelare är fria att välja de bästa fem korten av dessa sju för att konstruera sin hand.
Även om alla våra sju kort uteslutande tillhör oss, är det avgörande att skilja mellan kort uppåt och nedåt. Kort nedåt är endast synliga för oss (som hålkort i Hold'em). Tre av våra sju kort kommer att vara kort nedåt i Razz (och Stud-varianter i allmänhet). Våra återstående fyra kort kommer att vara kort uppåt, vilket betyder att de är synliga för hela bordet.
Även om uppkort fortfarande uteslutande tillhör spelaren, ger de ett fönster till vilken typ av hand som vår motståndare kan tänkas ha. I den sista satsningsrundan kommer vi att kunna se fyra av varje motståndares sju kort.
En spelares uppkort i Razz (och Stud) kallas vanligtvis hans bräda. Styrkan i vår egen hand bör alltid beaktas i förhållande till vår motståndares styrelse och hur sannolikt han är att vara stark etc.
Layouten för varje spelares hand i Stud-varianter enligt följande.
d = downcard
u = upcard
(dd)uuuu(d)
I den första satsningsrundan (känd som Third Street) tilldelas spelare därför två nedåt kort och ett uppkort.
Razzregler – små satsningar, stora satsningar och antes
Studvarianter följer en helt annan struktur än spel som Hold’em och Omaha. Till att börja med, det finns ingen knapp. Istället bestäms handlingen av värdet på varje spelares uppkort. I den första satsningsrundan startar den högsta (sämsta) handen handlingen medan den bästa (lägsta) handen på alla efterföljande gator är den första att agera.
Innan någon åtgärd måste dock antes placeras i potten. Antes påminner något om blinds i Texas Hold’em med den viktigaste skillnaden är att alla spelare måste betala ante varje runda.
Insatserna i Stud-spel innehåller vanligtvis en beskrivning av storleken på antes.
Exempel: Ett limit Razz-spel med insatser $1/$2/$0,15
Observera att tre värden används för att beskriva insatserna i ett Razzspel (även Stud). Den lilla satsningen, den stora satsningen och ante. Anten är relativt obetydlig i förhållande till den lilla och stora insatsen. "Små satsningar" och "stora satsningar" är termer som gäller för alla pokerspel med en fast satsningsstruktur.
Small Bet – The default bet/raise size in a game with a fixed limit betting structure.
Big Bet – The default bet/raise size under certain circumstances, usually the later streets.
Once each player has placed the ante into the pot, the cards are dealt.
Razz – Third Street Action
Gatorna (eller satsningsrundorna) i Stud-varianter kallas efter antalet kort varje spelare har på den gatan. Därför kallas Third Street (trots att det är den första satsningsrundan) "third" street eftersom varje spelare får 3 kort.
Spelare tilldelas två nedår kort följt av ett uppkort.
I det här skedet kommer vi att kunna se ett kort för var och en av våra motståndare vid bordet.
Satsningsåtgärden börjar med den spelare som har det högsta (sämsta) uppkortet.
Ess är alltid låga, vilket betyder att en kung är det sämsta möjliga uppkortet i Razz. Om två spelare har samma rankade uppkort, finns det en tiebreaker baserad på färger, som kommer att diskuteras i avsnittet "ytterligare överväganden" nedan.
Spelaren med det högsta (sämsta) kortet tvingas betala vad som kallas "bring-in". Det värderar någonstans mellan storleken på ante och small bet. Om man antar en insats på $1/$2/$0,15, kan en logisk bring-in-storlek vara $0,40. Det är ett fast värde som är en del av spelets struktur även om det inte alltid är explicit listat som en del av bordsinsatserna. (Så, det finns faktiskt fyra värden som beskriver gränserna för ett Stud/Razz-spel, liten insats, stor insats, ante och bring-in.)
Efter att en spelare har betalat bring-in, börjar handlingen med honom.
Han har två alternativ -
- Check – Spelaren väljer att bara betala bring-in beloppet. Åtgärden fortsätter i medurs riktning. De andra spelarna måste antingen, åtminstone, matcha bring-in beloppet eller lägga sig.
- Complete – Den som agerar först har möjlighet att höja (slutföra) sin insats till storleken på den lilla insatsen. Han skulle vanligtvis göra detta i situationer där han gillar styrkan på sina tre tilldelade kort (liknande öppenhöjning i Hold'em). De återstående spelarna måste antingen, åtminstone, matcha det lilla insatsbeloppet, lägga sig eller eventuell höjning.
Alla satsningar och höjningar på Third Street sker i steg om den lilla satsningen.
Razz – Fourth Street Action
När satsningen på Third Street är klar får varje spelare vid bordet ytterligare ett kort med totalt fyra kort (två upp, två ner).
Den här gången börjar action med den spelare som har de lägst (bäst) rankade korten.
Båda upp korten tas i beaktande. Om två spelare båda har ett ess (bästa möjliga uppkort) så konsulteras det andra kortet för att se vem som agerar först.
När först agerande spelare har bestämts, äger en ny satsningsrunda rum.
Alla satsningar och höjningar på Fourth Street sker i steg om den lilla satsningen.
Razz – Fifth Street Action
Ytterligare ett uppkort delas ut till varje spelare vid bordet för totalt fem kort (två ner, tre upp).
Som vanligt börjar handlingen med den spelare som har de bäst rankade uppkorten.
Den här gången fortsätter satsningen nu i steg om den stora satsningen.
Razz – Sixth Street Action
Ytterligare ett uppkort delas ut till varje spelare vid bordet för totalt sex kort (två ner, fyra upp).
Satsningen fortsätter i steg om den stora satsningen.
Razz – Seventh Street Action – AKA Rivern
Ett sista kort delas ut till varje spelare, med framsidan nedåt denna gång för totalt sju kort (tre ner, fyra upp). En sista satsningsrunda äger rum i steg om den stora satsningen.
Om det finns mer än en spelare kvar i handen i slutet av satsningsrundan nås Showdown.
Spelare avslöjar styrkan i sin hand, och den bästa handen vinner potten.
Razz - betting alternativen
Betting alternativen i Razz liknar de flesta andra pokerformat.
Här är en snabb sammanfattning -
BETTING ALTERNATIV |
ANVÄNDANDE |
---|---|
Check |
Action går till vänster om oss utan att vi gör en satsning. Kan endast användas om det inte finns någon befintlig satsning i den aktuella satsningsrundan. |
Bet |
Vi gör den första satsningen i den aktuella satsningsrundan. Andra spelare måste åtminstone matcha vår insats, höja eller tvingas lägga sig. |
Fold |
Det finns en befintlig satsning i den aktuella satsningsrundan och vi beslutar oss för att inte matcha den. Att vika betyder att ge upp och förlora all rätt att vinna potten. |
Call |
Det finns en befintlig satsning i den aktuella satsningsrundan. Att "syna" betyder att matcha den insatsen exakt och fortsätta med handen. |
Raise |
Det finns en befintlig satsning i den aktuella satsningsrundan, och vi beslutar att öka storleken på den satsningen. Originalet bättre måste åtminstone matcha storleken på vår höjning eller tvingas lägga sig. |
Re-raise |
En spelare har redan höjt på den nuvarande gatan, och vi väljer att höja igen. Alla höjningar efter den första höjningen beskrivs som "åter höjningar". |
Eftersom de flesta Razzspel har fast limit, baseras storleken vi kan satsa/höja vid varje givet ögonblick på storleken på den lilla satsningen eller den stora satsningen (beroende på vilken som används på den aktuella gatan).
Ytterligare överväganden
Bring-in Tiebreaker – Om det finns två höga kort av samma ranking som delas ut på tredje gatan, används en tiebreaker för att avgöra vilken spelare som måste betala bring-in. Rangordningen av färgerna från låg till hög är följande -
Klöver → Ruter → Hjärter → Spader
Så medan spader anses vara den högst rankade färgen, letar vi faktiskt efter lägsta möjliga färg när vi spelar ett lowball-spel.
Här är ett snabbt exempel -
På Third Street:
Spelare 1: Hjärterkung uppkort
Spelare 2: Klöverkung uppkort
Spelare 1 måste betala inbring här eftersom han har den högst (sämsta i Razz) rankade färgen.
Fourth Street Tiebreaker – Oavgjort på Fourth Street är något sällsynt eftersom det betyder att två spelare måste ha två kort med samma rankning.
I sådana fall kan färgen på det högst (sämst) rankade kortet jämföras för att avgöra vems låga som är starkast.
På fjärde gatan:
Spelare 1: 3s2d
Spelare 2: 3h2d
Spelare två får agera först här eftersom hans tre är av lägre (bättre) rang (enligt färgen).
Kom ihåg att på Fourth Street agerar den lägsta (bästa) handen först, till skillnad från Third Street där den högsta (sämsta) handen agerar först.
Tar slut på kort – Razz spelas vanligtvis med maximalt 8 spelare. Vissa grundläggande matematik avslöjar att om alla 8 spelare stannar i handen tills rivern kommer att krävas 56 kort för att dela ut 7 till varje spelare. Med bara 52 kort i en standardlek kommer detta uppenbarligen inte att fungera.
I en sådan omständighet tilldelas spelarna inte det sjunde kortet individuellt. Ett ensamt kort dras från leken och placeras i mitten av bordet som ett gemensamt kort, som alla spelare kan använda för att konstruera en femkortshand.
Detta scenario inträffar dock praktiskt taget aldrig, eftersom det är ovanligt att så många spelare skulle välja att inte lägga sig på de tidigare gatorna.
Fixed Limit Caps – Med satsningsstrukturer med fasta gränser finns det en gräns för hur många gånger spelare kan höja på varje gata som kallas satsningstak.
Även om sådana regler tekniskt sett kan variera från plats till plats, är det allmänt accepterade taket för spel med fast limit en satsning och tre höjningar.
Till exempel på Fourth Street:
Spelare 1 bets
Spelare 2 höjer
Spelare 1 höjer igen
Spelare 2 höjer igen
Spelare 1 har nu bara möjlighet att antingen syna eller lägga sig. På grund av satsningstaket är åter höjning inte längre ett alternativ.
Naturligtvis, när nästa gata delas ut, återställs satsningstaket.
Showdown-ties – Även om färg används för att avgöra vem som agerar först på varje gata, ignoreras de vid Showdown.
Om två spelare gör samma hand, hackas potten, oavsett vilken färg som är inblandad.